Michael Kalochristianakis




misc: ιστιοπλοϊα

1ο σετ ερωτήσεων | 2ο σετ ερωτήσεων | 3ο σετ ερωτήσεων | 4ο σετ ερωτήσεων | 5ο σετ ερωτήσεων | 6ο σετ ερωτήσεων | 7ο σετ ερωτήσεων

Tο υλικό αυτό είναι μετατροπή σε html του αντίστοιχου pdf που δημιούργησαν οι Γιούργιας Φοίβος, Κορκακάκης Νίκος, Κουφογιαννάκη Μαρία, Μιχαήλ Μαρία, Μάνταλος Λουκάς και Σπηλιωτοπούλου Σοφία για το google group iop-sailing.

1ο SET ερωτήσεων

1 Ονομάστε τα ξάρτια ενός Ιστιοφόρου.
Πρότονος, προτονάκι, επίτονος, μακιόρα, παταράτσα, βαρδάδια

2. Το μπουμ-βαγκ σε ποιες πλεύσεις χρησιμοποιείται κυρίως;
Λασκάδες: (δευτερόπρυμα, πρύμα). Καθώς η μάτσα είναι πιο έξω από το σιδηρόδρομο της, η σκότα της (που είναι το κύριο ρυθμιστικό του ανοίγματος του αετού της μαΐστρας ) τραβάει περισσότερο προς τα πλάγια παρά προς τα κάτω. Για να κλείσουμε τότε τον αητό (να ελαττώσουμε το twist) πρέπει να φερμάρουμε το boomvang.

3. Πως ονομάζεται το σκοινί που τεντώνει την ποδιά της μαΐστρας και γιατί το χρησιμοποιούμε;
ΑΟΥΤΧΟΛ (outhal). Χρησιμοποιείται για να στεγνώσουμε το πανί στο κατώτερο τμήμα του. Όταν η ένταση του ανέμου αυξάνεται σε κλειστές πλεύσεις (όρτσα), πριν μουδάρουμε, προσπαθούμε να αποδυναμώσουμε την μαΐστρα ελατ ώνοντας το βάθος της. Στο κάτω 1/3 περίπου το πετυχαίνουμε φερμάροντας το outhal. Ένα στεγνό πανί εκτός του ότι παράγει συνολικά μικρότερη δύναμη και αντίσταση, αποδίδει σε μικρότερη γωνία ως προς τον άνεμο, άρα μπορεί να ρυθμιστεί λίγο πιο έξω από το κέντρο του σκάφους. Η δύναμη των πανιών είναι μικρότερη και δείχνει πιο μπροστά

4. Πόσες ομάδες σχοινιών χρησιμοποιούμε σε ένα ιστιοφόρο και ποιες είναι αυτές;
Μαντάρια, Σκότες, Κάβοι, Βοηθητικά. Χωρίζουμε τα σχοινιά σε ομάδες ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που θέλουμε να έχουν:
μαντάρια: ανελαστικά, ελαφριά
σκότες: ανελαστικές, με μαλακή υφή για τα χέρια μας
κάβοι: ελαστικοί να απορροφούν τα σκόρτσα

5. Τι είναι ζώνη ασφαλείας και πότε την χρησιμοποιούμε;
Ένα γιλέκο από ιμάντες που καταλήγει σε έναν (ιμάντα) τον οποίο κοτσάρουμε σε σταθερό σημείο του σκάφους. Χρησιμοποιείται στον καιρό κυρίως από αυτούς που δουλεύουν στην πλώρη ή το σπιράγιο ή αν παραστεί ανάγκη από όλους

6. Τι είναι το κρυφό και γιατί το χρησιμοποιούμε;
Το κρυφό είναι ένα σκοινί που περνάει μέσα από το φύλ ο του αετού ή της ποδιάς. Φερμάρουμε όσο χρειάζεται για να μη παίζει ο αετός σε παλιο ξεχειλωμένο πανί. Στη μαΐστρα στον αετό και είναι προσβάσιμο συνήθως πάνω από τα πορτούζια για τις μούδες. Στη τζένοα και στην ποδιά και στον αετό.

7. Τι σκοπό έχει η καρίνα σε ένα ιστιοφόρο και από τι υλικά κατασκευάζετε κυρίως και τι βάρος;
Η καρίνα με το σχήμα της αντιστέκεται στην πλαγιολίσθηση του σκάφους. Επίσης κατεβάζει το κέντρο βάρους πιο κάτω. Κατασκευάζεται από μολύβι ή μαντέμι και συνδέεται με το σκάφος με τις τζαβέντες. Το βάρος της είναι 35% με 40% του βάρους του σκάφους

8. Πως ονομάζεται ένα ιστιοφόρο μονοκάταρτο και σε ποιους τύπους το συναντάμε;
sloop σε τύπους masthead ή fractional (σλουπ σε τύπους μάστχεντ ή φράκτσιοναλ)

9. Τι είναι το ΑΟΥΤ ΧΩΛ και πότε το χρησιμοποιούμε;
Το σκοινί που τεντώνει την ποδιά της μαΐστρας. Χρησιμοποιείται για να στεγνώσουμε το πανί στο κατώτερο τμήμα του σε κλειστές πλεύσεις όταν η ένταση του ανέμου αυξάνεται.

10. Τι είναι το φράξιοναλ και τι ΜΑΣΤ ΧΕΝΤ αρματωσιά στα ιστιοφόρα σε ποιο τύπο σκάφους τα συναντάμε;
ΜΑΣΤΧΕΝΤ(masthead) = σκάφος τύπου sloop που ο πρότονός του καταλήγει στην κορυφή του καταρτιού.
φράξιοναλ(fractional)= σκάφος τύπου sloop που ο πρότονός του καταλήγει χαμηλότερα από την κορυφή του καταρτιού.

11. Τι είναι αυτό που κάνει τα ιστιοφόρα να μην τουμπάρουν;
Η μετακίνηση του κέντρου άνωσης προς σταβέντο δημιουργεί ζεύγος δυνάμεων (άνωση-βάρος) που τείνει να επαναφέρει το σκάφος στην όρθια θέση.

12. Τι είναι το κρυφό;
Δες ερώτηση 6.

2ο SET ερωτήσεων

1. Σε τι πρέπει να κατατοπίζουμε τους επιβάτες μας πριν το ταξίδι;
Για τη σωστή χρήση των σωσιβίων και των ζωνών ασφαλείας (προσωπική ασφάλεια) και κατόπιν
για την ασφάλεια του σκάφους (πυροσβεστήρες, βεγ αλικά)

2. Ποιες είναι οι βασικές πλεύσεις ενός ιστιοφόρου;
045° Όρτσα
090° Πλαγιοδρομία
135° Δευτερόπρυμα
180° Πρύμα
Δεξίνεμες και αριστερίνεμες

3. Πότε λειτουργεί η πίεση και πότε η υποπίεση στα πανιά μας;
Στις κλειστές πλεύσεις (όρτσα - πλαγιοδρομία)

4. Γιατί ένα ιστιοφόρο πάει όρτσα;
Τα πανιά παράγουν άντωση (δύναμη λόγω της πίεσης – υποπίεσης) και η καρίνα και το τιμόνι δεν αφήνουν το σκάφος να πλαγιολισθαίνει.

5. Τι είναι ανακωχή;
Θέση ισορροπίας του σκάφους με τη τζένοα φερμαρισμένη προς σοφράνο τη μαΐστρα στο κέντρο του σκάφους το τιμόνι στριμμένο ώστε να τείνει να ορτσάρει το σκάφος. Τότε το σκάφος γυρνάει με τη μπάντα στον άνεμο και πλαγιολισθαίνει με ελάχιστη ταχύτητα

6. Τι είναι το φαινόμενο ΜΠΕΡΝΟΥΛΙ;
Όταν αυξηθεί η ταχύτητα ενός ρευστού τότε ελατ ώνεται η πίεσή του (P1*V1=P2*V2 ή P*V=σταθερό)

7. Ονομάστε τους 8 βασικούς ανέμους;
Βοριάς: τραμουντάνα
Βορειοανατολικός: γρέγος
Ανατολικός: λεβάντες
Νοτιοανατολικός: σορόκος
Νοτιάς: όστρια
Νοτιοδυτικός: γαρμπής
Δυτικός: πουνέντες
Βορειοδυτικός: μαΐστρος

8. Τι είναι φαινόμενος και τι πραγματικός άνεμος;
πραγματικός: ο άνεμος που αισθάνεται ο ΑΚΙΝΗΤΟΣ παρατηρητής
φαινόμενος: ο άνεμος που αισθάνεται ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΣ παρατηρητής. Ο φαινόμενος άνεμος έρχεται πάντοτε πιο φάτσα από τον πραγματικό και με ένταση αυξημένη στα όρτσα και μειωμένη στα πρύμα

9. Τι είναι ΤΑΚ και τι ΤΣΙΜΑ;
ΤΑΚ: Αλλαγή πλεύσης στα όρτσα
ΤΣΙΜΑ: Αλλαγή πλεύσης στα πρύμα

10. Τι είναι ΔΕΞΙΝΕΜΟ και τι ΑΡΙΣΤΕΡΙΝΕΜΟ; Τι ΣΟΦΡΑΝΟ, τι ΣΤΑΒΕΝΤΟ;
ΔΕΞΙΝΕΜΟ: έχει τη μάτσα προς τα αριστερά
ΑΡΙΣΤΕΡΙΝΕΜΟ: έχει τη μάτσα προς τα δεξιά
ΣΟΦΡΑΝΟ: πιο κοντά στον άνεμο σε σχέση με άλ ο (προσήνεμο)
ΣΤΑΒΕΝΤΟ: μακρυά από τον άνεμο σε σχέση με άλ ο (υπήνεμο)

11. Τι είναι ορτσάρω, τι ποδίζω;
Ορτσάρω: φέρνω την πλώρη μου προς τον άνεμο.
Ποδίζω: απομακρύνω την πλώρη μου από τον άνεμο

12. Τι είναι φάτσα, τι σιγόντο;
Με σταθερή πορεία του σκάφους φάτσα: όταν ο άνεμος αλλάξει κατεύθυνση προς πλώρα
Σεγόντο: όταν ο άνεμος αλ άξει κατεύθυνση προς τη μπάντα του σκάφους (πλάγια)

13. Ποια η σχέση μεταξύ των δυο πανιών του ιστιοφόρου;
παράλληλα

14. Ποια η σχάση του ανέμου με τα πανιά κατά τις πρίμα πλεύσεις;
κάθετα

15. Τι κάνει το ιστιοφόρο να ταξιδεύει όρτσα;
Τα πανιά παράγουν άντωση (δύναμη λόγω της πίεσης – υποπίεσης) και η καρίνα και το τιμόνι δεν αφήνουν το σκάφος να πλαγιολισθαίνει.

3ο SET ερωτήσεων

1. Ποιες είναι οι βασικές και καταλ ηλότερες άγκυρες για ένα ιστιοφόρο;
Κάβουρας, Ντάνφορθ, C.Q.R. Τεσσαροχάλι, Μπρους.Αγκυρές Danforth, CQR και Bruce (από αριστερά προς τα δεξιά)

2. Τι είναι έκταμα;
Το συνολικό μήκος της καδένας και του αγκυρόσχοινου από την πλώρη του σκάφους μέχρι την άγκυρα.

3. Τι ελέγχους κάνουμε για αγκυροβολία σε όρμο και πως λέγεται;
Συμβουλευόμαστε τον πιλότο ή πορτολάνο από ποιους καιρούς μας προφυλ άσει για το είδο του βυθού (επιλογή κατάλ ηλης άγκυρας) τη μορφολογία του βυθού (βαθαίνει ομαλά -απότομα, έχει ξέρες κλπ.) τον επικρατούντα άνεμο την εποχή αυτή άλ α αγκυροβολημένα σκάφη. Ονομάζεται αγκυροβολία αρόδου

4. Γιατί πρέπει το σκάφος να κινείται όταν αγκυροβολεί;
Για να μη ποστιαστεί η καδένα πάνω από την άγκυρα με κίνδυνο να μπερδευτεί σε κάποιο νέλο. Τότε θα σέρνουμε την άγκυρα ανάποδα με αποτέλεσμα να μη πιάνει

5. Πόσο έκταμα αφήνουμε με λίγο ή πολύ αέρα;
Σε ήρεμες καιρικές συνθήκες το έκταμα πρέπει να έχει μήκος τρεις φορές το βάθος της θάλασσας. Αν όμως ο καιρός φρεσκάρει, πέντε φορές γίνονται απαραίτητες και σε πιο άσχημο καιρό ακόμα και 7 εως 10 φορές δεν είναι υπερβολή. Αφήνουμε όσο πιο πολύ έκταμα μας επιτρέπει ο χώρος.

6. Με ποιους τρόπους μπορούμε να δέσουμε ένα σκάφος;
Προδέτηση, πρυμοδέτηση και πλαγιοδέτηση.

7. Τι είναι προδέτηση, τι πριμοδέτηση, τι πλαγιοδέτηση;
Προδέτηση: δένουμε με την πλώρη μας στο ντόκο και άγκυρα από την πρύμνη
Πρυμοδέτηση: δένουμε με την πρύμη μας στο ντόκο και άγκυρα από την πλώρη
Πλαγιοδέτηση: δένουμε με τη μπάντα στο ντόκο.

8. Τι είναι αγκυροβολία αρόδου;
Αρόδο σημαίνει ότι το σκάφος συγκρατείται μόνο από την άγκυρά του.

9. Μπορούμε να αγκυροβολήσουμε με δυο άγκυρες. Πότε επιτρέπεται και πότε απαγορεύεται;
Αρόδου: η μια άγκυρα πίσω από την άλλη στο ίδιο αγκυρόσχοινο.
Στο ντόκο: άν πιάσει δυνατός πλάγιος άνεμος φουντάρουμε τη δεύτερη άγκυρα προς σοφράνο

10. Ονομάστε τους κάβους πλαγιοδέτησης.
πλωριός: πρυμιός λογκάδος
πλωριό: πρυμιό σπρινγκ
κουτούκια (στα μεγάλα καράβια)

11. Πως ονομάζεται το σκοινί που δένουμε στο μόλο αλ ά γυρίζει και δένεται στο σκάφος;
Mπεντένι

12. Τι είναι η ασφάλεια της άγκυρας (κλέφτης);
Αν υποψιαζόμαστε ότι έχει ντέσματα δένουμε ένα σκοινί λίγο μεγαλύτερο από το βάθος στην κεφαλή της άγκυρας και σε ένα τσαμαδουράκι ή στην καδένα. Έτσι αν ντώσει τραβάμε από τον κλέφτη και βγαίνει.

4ο SET ερωτήσεων

1. Πόσων ειδών ναυτιλίες υπάρχουν και ποιες χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα;
Αναμέτρηση, Ακτοπλοΐα, Ραδιοναυτιλία (ηλεκτρονική) ναυτιλία, Ωκεανοπλοΐα Αστροναυτιλία.
Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε Aναμέτρηση, Ακτοπλοΐα, Ραδιοναυτιλία (ηλεκτρονική) ναυτιλία

2. Τι είναι απόκλιση στη ναυτιλία;
Απόκλιση ονομάζεται η γωνιακή διαφορά του Αληθή και του μαγνητικού βορρά. Είναι θετική όταν είναι ανατολική και αρνητική όταν είναι δυτική.

3. Τι είναι παρεκτροπή στη ναυτιλία;
Παρεκτροπή ονομάζεται η γωνιακή διαφορά του μαγνητικού βορρά και του βορρά της πυξίδας.

4. Τι είναι παραλλαγή στη ναυτιλία;
Παραλλαγή ονομάζεται η γωνιακή διαφορά του αληθή βορρά και ου αληθή βορρά πυξίδας.

5. Τι είναι παράλλαξη στη ναυτιλία;
Είμαστε σε παράλλαξη ενός καταφανούς σημείου όταν βρεθούμε στη κάθετη προβολή του σημείου στην πορεία του σκάφους.

6. Τι είναι ευθυγράμμιση στη ναυτιλία;
Ευθυγράμμιση ονομάζεται μια ευθεία θέσης. Το σκάφος βρίσκεται σε θέση να βλέπει δύο καταφανή σημεία το ένα πίσω από το άλ ο. Τότε βρίσκεται στην προέκταση της νοητής ευθείας που σχηματίζουν τα δύο σημεία.

7. Τι είναι διόπτευση;
Διόπτευση ονομάζουμε τη γωνία που σχηματίζει η ευθεία μεταξύ ενός καταφανούς σημείου και του παρατηρητή με το βορρά.

8. Τι είναι ναυτιλία δι’αναμετρήσεως;
Ναυτιλία δι‘ αναμετρήσεως (dead-reckoning) είναι η υποτύπωση της θέσης μας βασιζόμενοι σε προηγούμε νο ακριβές στίγμα και στα χαρακτηριστικά της πλεύσης μας (πορεία , μέση ταχύτητα , διάρκεια πλεύσης). Γενικά δεν χρησιμοποιούμε άλ ους εξωγενείς παράγοντες που εν γένει επηρεάζουν την πορεία μας (πχ ρεύματα, πλαγιολίσθηση κα) (αν και μπορούμε αν είναι αυτά είναι γνωστά για την εύρεση ακριβέστερου στίγματος ).

9. Με πορεία του σκάφους μας 90° διοπτεύουμε φάρο στις 045° στις 09:00 ώρα. Τον ίδιο φάρο τον διοπτεύουμε στις 09:30. Στις 000°. Εάν η ταχύτητά μας είναι 6 κόμβοι και η παραλ αγή είναι μηδέν σ’ αυτό το σημείο α) να υπολογισθεί η απόσταση του σκάφους από τον φάρο κατά την δεύτερη διόπτευση και β) να γίνει σχήμα.
α) Η απόσταση είναι 3 ναυτικά μίλια από τον φάρο.
β)

10. Η αληθής πορεία μας είναι 170°. Η μαγνητική απόκλιση στην περιοχή είναι -5° η παρεκτροπή της πυξίδας για την ίδια πορεία είναι +15°. Να ευρεθεί η παραλ αγή και η πορεία της πυξίδος.
Η απόκλιση στην περιοχή είναι -5° και η παρεκτροπή +15° άρα η παραλλαγή είναι (-5°) + (+15°) = +10°. Πηγαίνουμε από Χάρτη σε Πυξίδα άρα αφαιρούμε 170°- (+10°) = 160°

11. Περιγράψτε τα χαρακτηριστικά των φάρων:
α) Α.Αν. (3) 20δ. 12μ 20Μ
β) Αν. ερ. (6). 22δ 140μ 15Μ
α) Αναλάμπων λευκός, 3 αναλαμπές ανά 20 δευτερόλεπτα, 12 μέτρα ύψος από την επιφάνεια της θάλασσας και ονομαστική φωτοβολία 20 Nm.
β) Αναλάμπων ερυθρός,6 αναλαμπές ανά 22 δευτερόλεπτα, 140 μέτρα ύψος από την επιφάνεια της θάλασσας και ονομαστική φωτοβολία 15 Nm.

12. Που μετράμε το γεωγραφικό πλάτος και που το γεωγραφικό μήκος σε ένα χάρτη;
γεωγραφικό πλάτος: αριστερά ή δεξιά
γεωγραφικό μήκος: πάνω ή κάτω.

13. Τι αναφέρει το ανεμολόγιο ενός χάρτη;
Στο ανεμολόγιο ενός χάρτη αναφέρεται ο ορίζοντας (360 μοίρες) και η Απόκλιση της γύρω του ανεμολογίου περιοχής ένα συγκεκριμένο έτος και η ετήσια μεταβολή της.
14. Τι είναι το πινάκιο παρεκτροπών;
Πινάκιο παρεκτροπών είναι ένας πίνακας που αναγράφονται οι τιμές παρεκτροπής της πυξίδας ενός σκάφους για όλες τις πορείες.

5ο SET ερωτήσεων

1. Τι είναι αυτό που δημιουργεί τους ανέμους στην Ελ άδα το καλοκαίρι;
Το καλοκαίρι έχουμε συνεχή υψηλά βαρομετρικά με καλοκαιρία και άπνοιες. Οι άνεμοι τότε δημιουρ- γούνται από την διαφορά θερμοκρασίας ξηράς θάλασσας. Την ημέρα χαμηλή θερμοκρασία στη θάλασ- σα υψηλή στην ξηρά μεταφέρει μάζες αέρα από τη θάλασσα στην ξηρά. (Θαλάσσια αύρα) – το αντίθετο συμβαίνει την νύκτα με μάζες ανέμου που κινούνται από την ξηρά προς την θάλασσα (απόγειος αύρα). (Δες και ερώτηση 4)
2. Τι είναι αυτό που δημιουργεί τους ανέμους στην Ελ άδα το χειμώνα;
Το χειμώνα οι άνεμοι δημιουργούνται από την συνεχή διέλευση των χαμηλών βαρομετρικών (κυκλώνες) που σχηματίζονται στον Ατλαντικό ή σε θαλάσσιες που περιβάλ ονται από ψηλά βουνά. Καθώς οι κυκλώνες μετακινούνται προς τα ανατολικά και έχοντας αριστερόστροφους ανέμους δίνουν ανάλογα με τη θέση του παρατηρητή νοτιάδες, ανατολικούς (όταν το κέντρο του κυκλώνα είναι νοτιότερα), δυτικούς (όταν το κέντρο του κυκλώνα είναι βορειότερα), βοριάδες, με ένταση ανάλογα με το βάθος τους (δύνα- μη βαροβαθμίδας). Αν συνοδεύονται από μέτωπα δίνουν και βροχές ή καταιγίδες.

3. Τι είναι το CUMULUS NIBUS και τι κάνουμε εάν το συναντήσουμε;
CUMULUS NIΜBUS ονομάζεται το καταιγιδοφόρο σύν εφο. Βαριά πυκνά νέφη μεγάλης κατακόρυφης ανάπτυξης. Η κορυφή τους είναι παγωμένη, ινώδους υφής, και εκτείνεται οριζόντια σε σχήμα αμονιού. Νέφη υπεύθυνα για ισχυρές βροχοπτώσεις, κεραυνούς και χαλάζι. Σχηματίζονται ισχυρά ανοδικά και καθοδικά ρεύματα αέρα. Όταν ξεσπάσει η καταιγίδα επικρατεί πολύ ισχυρός άνεμος ακολουθούμενος από δυνατή βροχή. Όταν το αντιληφθούμε να σχηματίζεται στην περιοχή μας θα δούμε ένα μαύρο πυκνό σύν εφο με βάση επί της θάλασσας και κορυφή να χάνεται στον ουρανό. Αυτό είναι πολύ επικίν- δυνο και πρέπει πολύ γρήγορα να κατεβάσουμε όλα τα πανιά και με τη μηχανή να απομακρυνθούμε από τις ακτές αν είμαστε κοντά. Αν είμαστε μεσοπέλαγα ετοιμαζόμαστε για ισχυρό άνεμο(φλόκος θυέλ- λης)ή μένουμε ξυλάρμενοι και περιμένουμε να περάσει γιατί πάντα έχουν μικρή διάρκεια. Τα Cumulus nimbus κινούνται προς την φορά που δείχνει η κορυφή του αμονιού.

4. Τι είναι το μελτέμι;
Το μελτέμι (ετησίες) είναι ένα τοπικό φαινόμενο στη χώρα μας. Δημιουργείται από ένα υψηλό σύστημα στα Βαλκάνια και ένα χαμηλό στην Ανατολική Μεσόγειο ο συνδυασμός των οποίων προκαλεί ανέμους βόρειους ισχυρούς έως θυελ ώδεις ΒΑ στο βόρειο Αιγαίο, Β στο κεντρικό και ΒΔ στο νότιο Αιγαίο, από τις 25 Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου περίπου.

5. Πως λέγεται το καταιγιδοφόρο σύν εφο και τι κάνουμε όταν το συναντήσουμε;
Βλέπε ερώτηση 3.

6. Ονομάστε τους οκτώ βασικούς ανέμους.
Τραμουντάνα – Βοριάς
Γραίγος – Βορειοανατολικός
Λεβάντες – Ανατολικός
Σορόκος – Νοτιοανατολικός
Όστρια – Νοτιάς
Γαρμπής – Νοτιοδυτικός
Πουνέντες – Δυτικός
Μαΐστρος - Βορειοδυτικός

7. Τι είναι η κλίμακα μποφόρ;
Η κλίμακα Μποφόρ επινοήθηκε από τον Άγ λο ναύαρχο Φράνσις Μποφόρ, ο οποίος ήταν επικεφαλής της υδρογραφικής υπηρεσίας του αγ λικού ναυτικού. Είναι ένα σύστημα περιγραφής της κατάστασης της θάλασσας. Βασίστηκε στην παρατήρηση των συνεπειών του ανέμου στην πλεύση των ιστιοφόρων και στα κύματα, και κατόπιν προσαρμόστηκε για να χρησιμοποιηθεί και στη στεριά. Χωρίζεται σε 13 βαθμίδες: από το 0 της “νηνεμίας μέχρι το 12 του “τυφώνα”. Μπορούμε να μεταφράσουμε χοντρικά τις βαθμίδες της κλίμακας Μποφόρ της στεριάς σε κόμβους, χωρίς να ξεχνάμε πως ο παρακάτω τύπος ισχύει μόνο για τις επτά πρώτες βαθμίδες Μποφόρ: (βαθμίδα Μποφόρ)-1 χ 5=κόμβοι ταχύτητας ανέμου.

6ο SET ερωτήσεων

1. Τι κάνουμε σε περίπτωση προσάραξης;
Σε περίπτωση προσάραξης η πρώτη κίνηση που θα πρέπει να κάνουμε είναι να γείρουμε περισσότερο το σκάφος, μικραίνοντας έτσι το βύθισμά του. Κατόπιν κάνουμε είτε πρόσω είτε ανάποδα, για να απομακρυνθούμε από το σημείο προσάραξης. Αυτό γίνεται με μετακίνηση του βάρους του πληρώματος στη μια πλευρά ανοίγοντας την μάτσα στα πλάγια για να μεγαλώσει ο μοχλός και εφαρμόζοντας δύναμη στην άκρη της μάτσας. Χρησιμοποιώντας μια άγκυρα και το μαντάρι της μαΐστρας, στο οποίο δένουμε ένα κρίκο και περνάμε μέσα το αγκυρόσχοινο, μπορούμε να αποκολ ήσουμε το σκάφος από τα ρηχά φερμάροντας το μαντάρι με ένα βιντσιρέλο με αποτέλεσμα να γείρει το σκάφος. Ένας άλλος πρακτικός τρόπος είναι να μας τραβήξει από το μαντάρι κάποιο άλ ο σκάφος και εάν τα νερά στην πρύμη μας είναι βαθιά μπορούμε την ίδια στιγμή να κάνουμε ανάποδα. Εάν το σκάφος έχει προσαράξει στο πλωριό του τμήμα μπορούμε να τοποθετήσουμε το πλήρωμα στην πρύμη ώστε να σηκωθεί και κάνοντας ανάποδα να αποκολ ηθεί από τα ρηχά.

2. Αν πιάσει φωτιά στο πλωριό τμήμα του σκάφους τι κάνουμε;
Εάν πιάσει φωτιά στο πλωριό τμήμα του σκάφους, το γυρίζουμε πρύμα για να απομακρύνεται από μας ο καπνός και να μην φουντώνει η φωτιά λόγω του ανέμου και είμαστε έτοιμοι να επέμβουμε χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα από τα πυροσβεστικά μέσα που διαθέτουμε.

3. Αν σπάσει ένα ξάρτι τι κάνουμε;
Εάν σπάσει ένα ξάρτι αμέσως το αποφορτίζουμε φέρνοντας το σκάφος έτσι ώστε το σπασμένο ξάρτι να είναι σταβέντο με την τζένοα στην σοφράνο μεριά (ανακωχή) κάνοντας είτε τακ είτε τσίμα .Δένουμε άμεσα ένα ή περισσοτερα μαντάρια για να σταθεροποιήσουμε το άλμπουρο,και μαϊνάρουμε τα πανιά. Αν έχουμε σφιχτήρες κι ένα κομμάτι καδένας μπορεί να ματίσουμε προσωρινά το ξάρτι.

4. Τι είναι ο φλόκος θυέλλης;
Ο φλόκος θυέλλης είναι πανί με πολύ ισχυρό ύφασμα και πολύ μικρή επιφάνεια (ανάλογα με το σκάφος) και χρησιμοποιείται σε συνθήκες θύελ ας (8-9 μποφόρ). Με το φλόκο θυέλ ης και ταξιδεύουμε σε ανοικτές πλεύσεις ανάλογα με τον προορισμό και το κύμα.

5. Τι είναι ανακωχή;
Θέση ισορροπίας του σκάφους μετη τζένοα φερμαρισμένη προς σοφράνοτη μαΐστρα στοκέντρο του σκάφους το τιμόνι στριμμένο ώστε να τείνει να ορτσάρει το σκάφος. Τότε το σκάφος γυρνάει με τη μπάντα στον άνεμο και πλαγιολισθαίνει με ελάχιστη ταχύτητα

6. Τι κάνουμε όταν αντιληφθούμε ότι έπεσε άνθρωπος στη θάλασσα;
Εάν αντιληφθούμε ότι έπεσε άνθρωπός στη θάλασσα οποιαδήποτε και αν είναι η πλεύση του σκάφους πρέπει να γίνουν οι παρακάτω κινήσεις:
a.Ρίχνουμε σωσίβιο και φωνάζουμε “ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΑ”.
b.Ο πρώτος διαθέσιμος αναλαμβάνει να παρακολουθεί το μέλος του πληρώματος που βρίσκεται
στην θάλασσα,και να δείχνει συνέχεια προς τα που βρίσκεται.
c.Σταματάμε το σκάφος έιτε στρέφοντας το προς τον καιρό είτε κάνοντας ανακωχή.
d.Βάζουμε μπρος τη μηχανή, αλά δίνουμε κίνηση στην προπέλα μόνο αφού βεβαιωθούμε πως δεν
υπάρχουν σχοινιά στην θάλασσα.
e.Κατεβάζουμε όλα τα πανιά εκτός από την μαΐστρα.
f.Προσεγίζουμε τον ναυαγό από σταβέντο.
g.Ανάλογα με την κατάσταση του τον ανεβάζουμε στο σκάφος είτε από τη σκάλα(αν είναι δυνατόν),
είτε από τη σταβέντο μπάντα, είτε χρησιμοποιώντας τη μάτσα σαν “γερανό”, το πάνι κ.α.)

7. Τι κάνει αυτός που πέφτει στην θάλασσα;
Προφανώς αυτός που πέφτει στην θάλασσα πρέπει να προσπαθήσει να παραμείνει στην επιφάνεια όσο το δυνατόν περισσότερο και όσο μπορεί να παραμείνει ήρεμος. Σε περίπτωση που του πετάξουν σωσίβιο ή σχοινί θα πρέπει να κατευθυνθεί προς σε αυτό για να το πιάσει. Ανάλογα με τον καιρό ή τις επικρατούσες συνθήκες μπορεί να κάνει κάτι από τα ακόλουθα:
Εάν αρχίσουν να βαραίνουν τα ρούχα του θα πρέπει σταδιακά να τα αφαιρεί (σε περίπτωση που έχει κρύο θα πρέπει να τα φοράει για αρκετό χρονικό διάστημα ώστε να μην πάθει υποθερμία από την αναμονή στο υγρό στοιχείο)
Εάν προσέξει ότι η πτώση του δεν έγινε αντιληπτή, πρέπει να αφυπνίσει τους υπόλοιπους (χρησιμοποιώντας είτε την σφυρίχτρα είτε φωνάζοντας)

8. Αν σπάσει μια βάνα εν πλω τι κάνουμε;
Εάν σπάσει μια βάνα την ώρα που ταξιδεύουμε τότε κλείνουμε προσωρινά (με ένα πανί, σακούλα),την τρύπα για νε περιορίσουμε την είσοδο νερού. Βουτάμε απέξω και τοποθετούμε μια ξύλινη σφήνα.(το πλοίο οφείλει σύμφωνα με την νομοθεσία να έχει πλήρες σετ από ξυλόσφηνες). Σε περίπτωση που έχει μπει αρκετό νερό μέσα στο σκάφος το αφαιρούμε είτε με χειροκίνητη αντλία είτε με κουβάδες.

7ο SET ερωτήσεων

1. Πόσα σφυρίγματα είναι
Α. Ανάποδα
Β. Δεξιά
Γ. Αριστερά
Α. Τρείς βραχείς συριγµοί • •
Β. Ένας βραχύς συριγµός •
Γ. ∆ύο βραχείς συριγµοί •

2. Αναφέρατε τους τομείς των πλοϊκών φώτων.
ΕΦΙΣΤΙΟΣ ΦΑΝΟΣ: Είναι ένα ΛΕΥΚΟ ΦΑΝΑΡΙ εγκατεστηµένο πάνω στο κατάρτι του πλοίου το οποίο φωτίζει χωρίς διακοπή τόξο ορίζοντα 225.
ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ ΦΑΝΟΙ: Είναι ένα ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΑΝΑΡΙ στη δεξιά πλευρά και ένα ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΑΝΑΡΙ στην αριστερή πλευρά του πλοίου. Το καθένα απ’αυτά φωτίζει χωρίς διακοπή τό/..ξο ορίζοντα 1 2,5 .
ΦΑΝΟΣ ΚΟΡΩΝΗΣ: Είναι ένα ΛΕΥΚΟ ΦΑΝΑΡΙ εγκαταστηµένο πλησιέστερα προς την πρύµνη. Φωτίζει χωρίς διακοπή τόξο 135 .

3. Αναφέρατε ποιος έχει προτεραιότητα
Α. Δεξίνεμο - Αριστερήνεμο
Β. Δεξίνεμο - Δεξίνεμο
Α. Το ∆εξίνεµο
Β. Το σταβέντο.

4. Αναφέρατε τα φώτα και τα σήματα ημέρας ακυβερνησίας.
Την ηµέρα είναι δύο µπάλες και την νύχτα δύο κόκκινα φώτα.

5. Με τι φώτα πλέει το ιστιοφόρο που κινείται μόνο με πανία;
Θα πρέπει να έχει αναµµένα τα φώτα πορείας του εκτός από τον εφίστιο, δηλαδή
ΠΡΑΣΙΝΟ,ΚΟΚΚΙΝΟ,ΚΟΡΩΝΗΣ.

6. Τι φώτα και τι σήματα ημέρας χρησιμοποιεί το ιστιοφόρο κάτω των 50 μέτρων;
Την ηµέρα όταν κάνει ταυτόχρονη χρήση πανιών και µηχανής ένα τρίγωνο στραµµένο µε την µύτη προς τα κάτω. Στην ίδια περίπτωση την νύχτα ανάβει και τον εφίστιο. Τα ιστιοφόρα σκάφη µπορούν να δείχνουν (προαιρετικά) εκτός από τα φώτα πορείας, και δύο επιπλέον φανάρια, ένα ΚΟΚΚΙΝΟ και ένα ΠΡΑΣΙΝΟ (σε κατακόρυφο γραµµή, µε το κόκ ι- νο πάνω από το πράσινο, περίβλεπτα σε όλο τον ορίζοντα).Τα φανάρια αυτά δεν πρέπει να χρησι- µοποιούνται όταν το σκάφος έχει τρίχρωµο φανάρι.

7. Αναφέρατε τα φώτα προσάραξης.
Είναι τα φώτα αγκυροβολίας δηλαδή ένα λευκό περίβλεπτο(δύο εάν το πλοίο είναι πάνω από 50 µέτρα µε αυτό το της πλώρης ψηλότερα), συν τα φώτα ακυβερνησίας δηλαδή δυο κόκ ινα φανά- ρια.

8. Το κόκκινο φανάρι των λιμένων το αφήνουμε δεξιά ή αριστερά;
Αριστερά

9. Συναντάτε σκάφος που εκτός των πλοϊκά του φώτα φέρει τρία κόκκινα περίβλεπτα τι είναι και τι κάνετε;
Είναι σκάφος εµποδιζόµενο από το βύθισµα του και εφ’όσον οι συνθήκες το επιτρέπουν πρέπει να αποφεύγουµε να εµποδίσουµε τον ασφαλή διάπλου του.

10. Τι είναι τα πέντε σφυρίγματα;
• • •∆ΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΣΟΥ

links:

  • http:/ en.wikipedia.org/wiki/Sailng (αγγλικά)
  • http:/ en.wikipedia.org/wiki/Dead_reckoning (αγγλικά)
  • http:/ en.wikipedia.org/wiki/Sailboat (αγγλικά)
  • http:/ en.wikipedia.org/wiki/Anchor (αγγλικά)
  • http:/meteo.gr/SailngMapF.asp
  • http:/ cir us.meteo.noa.gr/forecast/bolam/Sailng/sailng.htm
  • http:/ www.poseidon.ncmr.gr/greek/wave_forecast.html
  • http:/ www.poseidon.ncmr.gr/greek/weather_forecast.html
  • http:/ www.apparent-wind.com/knots/ (αγγλικά)
  • http:/ www.ofse.gr/Nodi%201.htm
  • Ιστιοπλοικός Οµιλος Πατρών http:/www.sailngclub.gr/
  • ΠΟΙΑΘ http:/ www.horc.gr/
  • Επιτροπή Ανοικτής Θάλασσας http:/ www.ofshore.org.gr/maingr.htm
  • Εληνική Ιστιοπλοϊκή Οµοσπονδία http:/www.eio.gr/
  • http:/ www.qsl.net/sv2ael/sv2ael.files/faroi_main_en.htm
  • http:/www.helenicnavy.gr/department1.asp#p2

April, 2004